Als je een startende ondernemer bent dan moet je veel doen en ontzettend veel regelen. Als je eenmaal een naam voor je bedrijf hebt bedacht en de doelen hebt opgesteld dan is het tijd om je klantproces te gaan bepalen en uit te werken. Hoe ga je je klanten benaderen en wat heb je daarvoor nodig?
Het is ook belangrijk om te weten of dat je een eenmanszaak bent of dat je een bedrijf hebt opgestart met meerdere mensen. Als je een eenmanszaak bent dan moet je namelijk alles zelf regelen. Als je het bedrijf met meerdere mensen onderhoud dan kan je de taken wat makkelijker verdelen en zo kan iedereen zijn of haar kwaliteiten gebruiken. In deze blog wordt er uitgelegd wat een klantproces is en hoe het jou kan helpen met jouw klantproces. Ook is het belangrijk om een accountant in te huren voor je financiële administratie. Dit kan bijvoorbeeld bij Vacura accountants en Adviseurs.
De doelgroep
Het belangrijkste om te weten is je doelgroep. Je moet erachter komen en onderzoek doen naar je doelgroep om alle belangrijke aspecten te weten. Op basis van de informatie kan je een plan van aanpak maken om klanten binnen te halen. Je moet onderzoek doen naar wat de leeftijdscategorie is van je doelgroep. Wat doet je doelgroep in hun dagelijks leven? Welk werk doen ze of zitten ze wellicht nog op school? Waar is deze doelgroep vooral te vinden? Met al deze vragen ga je op onderzoek om zo je doelgroep te achterhalen.
Marketing
Als je alle informatie verzameld hebt dan ga je kijken naar hoe je het beste in contact moet komen met je doelgroep. Wellicht is dit misschien social media, omdat je een wat jongere doelgroep hebt. Vervolgens ga je dan ook kijken welke social media platformen deze mensen het meest actief op zijn. Als je doelgroep niet op social media zit dan ga je kijken naar wat zij doen in hun vrije tijd. Wie weet gaan ze naar een park om te lezen. Dan weet je ook al gelijk dat je klanten moet gaan werven tijdens evenementen in het park. Daarom is het belangrijk om te achterhalen waar je doelgroep zit en wat zij in hun vrije tijd doen.
Aanbod
Vervolgens ga je je product en/of dienst aanbieden. Op welke manier moet je dit doen? Dat is dan ook weer een belangrijke vraag die je jezelf moet gaan stellen. Laten we het onderwerp social media pakken, aangezien veel doelgroepen hierop actief zijn. Als je je diensten en/of producten op social media gaat promoten dan moet je goed kijken naar wat concurrenten hebben gedaan. Als jij ziet dat video’s meer likes en reacties krijgen dan foto’s, dan moet je er bij jezelf een knop omgaan en bedenken dat je in de toekomst veel video’s moet gaan maken. Kijk dan goed naar hoe lang de video’s gaan worden, want dit mag zeker niet te lang zijn. Kort maar krachtig. Als foto’s meer effect hebben dan moet je gaan kijken naar hoe vaak er een foto wordt gepost en hoeveel foto’s er op een dag worden gepost.
Welke tekst wordt er onder de foto’s gebruikt en welke reacties krijgt de concurrent. Ga hun content niet klakkeloos overnemen en uploaden. Gebruik je concurrentie als inspiratie en bedenk vervolgens zelf iets wat goed bij je bedrijf past en wat uniek is.
Informeer de klanten en entertain je klanten om zo zoveel mogelijk reacties te krijgen. Potentiële klanten vinden het ook erg leuk om een reactie terug te ontvangen dus doe dit ook.
Geef een reactie